547 mrtvých v roce 2019! Statistika obětí nehod na silnicích zůstává děsivá!

547 mrtvých v roce 2019! Statistika obětí nehod na silnicích zůstává děsivá!

Počet nehod stoupl na 107 572 (+2,7 % meziročně) případů. Nejvíce tragickým dnem uplynulého roku byl 11. listopad, během něhož přišlo o život 9 lidí, z toho pět při nehodě u Pavlic na Znojemsku. Při srážce tří osobních aut zemřeli čtyři lidé ještě před příjezdem záchranářů, těžce zraněné dítě zemřelo později v nemocnici.

Těžce zraněných při nehodách policie za loňský rok eviduje 2110, což je 14,4 % méně než v roce 2018.

Zveřejňujeme komentář dopravního experta EABS Pavla Foltýna k statistikám za rok 2019:

„Máme nejbezpečnější auta v historii, automobilky je neustále vylepšují. Sofistikované bezpečnostní systémy pronikají i do aut nižších a středních kategorií. Práce integrovaného záchranného systému se neustále rozvíjí. Záchranáři, hasiči i policisté bývají na místě nehod v rámci jednotek minut a odvádějí nadlidské výkony. Zbývají jen dva faktory: (Ne)bezpečnost českých silnic a chování řidičů.

Jeden z těchto faktorů dokážeme lehce ovlivnit, druhý velmi těžce. Na chování řidičů se snaží působit BESIP, známe řadu informačních kampaní. Čekáme na revizi práce autoškol, ministerstvo dopravy představilo změny v bodovém systému a nová represivní opatření. A přesto se nedaří chování řidičů radikálně změnit a počet mrtvých snížit. Závislost na moderních technologiích, sociálních sítích a virtuálním kontaktu naopak zvyšuje nepozornost řidičů. Podle průzkumu EABS vzalo do ruky telefon během řízení 92 % řidičů! A to nejen za účelem telefonování, ale například i kontroly emailu nebo Facebooku.

Zbývá jediné, co dokážeme rychle ovlivnit. Jde o kvalitu infrastruktury a pasivní bezpečnost českých silnic.

Připravili jsme proto dokument s návrhem legislativních změn, které by bylo skvělé v rámci připojení ČR k Vizi Nula přijmout. Průběžně jej budeme i nadále konzultovat s Podvýborem pro dopravu Parlamentu ČR. Věříme, že návrhy se podaří díky práci zákonodárců dostat do praxe.

Všechna opatření jsme rozdělili do 6 souvisejících oblastí. Jde o ochranu řidičů a spolujezdců, dětí, chodců, cyklistů, motorkářů a silničářů.

Uvedu jen několik z mnoha příkladů navrhovaných novinek a velmi jednoduchých opatření, které Evropská asociace bezpečnosti silnic představí v tomto roce.

Doporučujeme oddělovat jízdní pruhy akustickým prvkem. Když řidič vyjede do protisměru, tak vodorovné dopravní značení zahučí, jako při nájezdu na krajnici na dálnici. Dále podpoříme certifikaci koncovek svodidel a využívání dynamického dopravního značení. Takové, které automaticky v případě deště sníží nejvyšší povolenou rychlost. Jiná varování a výstrahy totiž nefungují. Naším nápadem jsou tzv. černé patníky – vyznačení místa smrtelné nehody jako varování dalším řidičům.

V oblasti úředních postupů navrhujeme pasport pevných překážek na všech silnicích I. a II. tříd nebo změnu počítání počtů obětí nehod. Dnes se totiž uvažuje pouze časové okno 24 hodin po nehodě. Reálná čísla obětí a těžce zraněných jsou bohužel vyšší. Doporučíme i změnu legislativy o odtazích. Po nahlášení nehody vyjede odtah automaticky. V Holandsku to významně snížilo dobu výskytu havarovaného vozidla jako potenciální překážky a snížilo vznik zácpy.

V oblasti ochrany dětí navrhneme zavedení přísnějších postihů za přestupky, pokud je ve voze dítě. To totiž nepozná, že řidič např. jede rychle a nemá jak se bránit. Rodiče přeci v jeho očích dělají vše správně. Děti je také zapotřebí učit pravidlu „být na silnici viděn“. Tomu by mohlo pomoci zavedení povinných reflexních vest při vycházkách v mateřských školách. Děti si vytvoří návyk a začnou výstražné prvky používat i v dospělosti. Dále chceme podpořit výstavbu dětských dopravních hřišť v areálech škol nebo povinné osvětlení přechodů ve vzdálenosti 100 m od školy. Naši členi přislíbili finanční pomoc a příspěvky v této oblasti.

Počty obětí z řad chodců jsou stále vysoké. Navrhujeme preferovat podchody a nadchody při výstavbě nových projektů, umístit diody do přechodů a povinné použití reflexní barvy na všech přechodech. Chodci na silnicích musí být vidět, v noci by měli mít aktivní svícení.

Víte, že s helmou snížíte pravděpodobnost vážného úrazu hlavy o více než 20 %? To platí nejen na kole, ale i na kolečkových bruslích a koloběžkách bez ohledu na věk. Podobně důležité je použití světel nebo reflexní prvky na oblečení. Klíčovou změnou legislativy z našeho pera by byla povinná vzdálenost 1,5 m od cyklisty při předjíždění rychlostí nad 50 km/h a 1 m v intravilánu.

V naší asociaci je řada motorkářů a fandů jedné stopy. Kromě posílení spolupráce mezi motokluby, MD a správci komunikací (například hlášení nebezpečných míst) podpoříme instalace moto-svodidel na exponovaných úsecích, umístění značek za ochranné bariéry, podporu nových tlumících prvků. Máme nápad na aplikaci nebo rozšíření aplikace Záchranka. Motorkář by měl během jízdy aktivní gyroskop a v případě nehody by mu systém automaticky zavolal pomoc.

Poslední oblastí je tzv. workzone protection. Navrhujeme, aby silničáři za zhoršené viditelnosti byli vždy aktivně osvětlení, rozšířilo se využití dočasných svodidel i na krajnici, nikoliv jen na střed, byly upraveny některé technické předpisy o nové prvky a byla povinnost využívat tlumiče nárazů. Díky nim se vám nestane, že zemřete po nárazu do odstaveného nákladního auta v zúžení během opravy silnice.

Přeji vám všem do nového roku, abyste jej vy i vaši blízcí přežili bez nehod. Silnice v ČR totiž nejsou bezpečné.“

Pavel Foltýn,

dopravní expert EABS

Zanechte vzkaz

Your email address will not be published.

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close