EABS: Kraje neřeší dostatečně bezpečnost silnic, které mají ve správě

EABS: Kraje neřeší dostatečně bezpečnost silnic, které mají ve správě
Pravidelný kulatý stůl o bezpečnosti silnic, tentokrát na téma ochrany silničářů a řidičů během stavebních prací, uspořádala v pondělí 14. 5. 2018 Evropská asociace bezpečnosti silnic (EABS). Během diskuze dopravních odborníků z řad policie, hasičů, záchranářů, ministerstva dopravy, ŘSD, autoklubu a dalších organizací se hosté shodli, že nejvíce nebezpečí není na dálnicích, ale především na lokálních komunikacích. Představitelé EABS by uvítali vyšší zájem vedení krajů o pasivní bezpečnost silnic.

V roce 2017 došlo na dálnicích k 4387 nehodám z celkového počtu 103 821 nehod. Naopak nejvíce se jich stalo na místních komunikacích (38 432 případů – 52 mrtvých) a silnicích II. třídy (15 398 případů – 117 mrtvých). Účastníci kulatého stolu se shodli, že právě na komunikacích nižších tříd ve správě obcí a krajů se nedaří zajistit taková bezpečnostní opatření, jako v případě dálnic a silnic I. třídy. Snižování počtu mrtvých ve formě podpory zavádění prvků pasivní bezpečnosti a osvěta tvoří jádro činnosti Evropské asociace bezpečnosti silnic. Ta reprezentuje světové hnutí Vize Nula v ČR.

Nebezpečí čeká na řidiče především na lokálních silnicích

Středočeský kraj přitom podle policejních statistik zaznamenal v roce 2017 nejvyšší meziroční nárůst počtu nehod mezi všemi kraji +874 dopravních nehod. Jde zároveň o kraj s největším počtem usmrcených osob – 63, tj. 12,55 % všech usmrcených v ČR.

„Překvapilo nás, že ve Středočeském kraji se diskuze nezúčastnili zástupci hejtmanství a vedení kraje. Byli zváni, přislíbili účast a nedorazili. Doufám ale, že se nám podaří s kraji navázat užší spolupráci, jako začala například s ministerstvem dopravy,“ posteskl si ambasador asociace Marcel Mourek.

Fakt, že problém bezpečnosti silnic ve Středočeském kraji není v husté síti dálnic do hlavního města, potvrdil i zástupce Ministerstva dopravy a současný vedoucí BESIPu Tomáš Neřold: „Lidé havarují a umírají především na místních komunikacích a silnicích nižších tříd. Právě tam je zapotřebí investovat do infrastruktury a tam mají nové moderní prvky pasivní bezpečnosti největší smysl. Pomohl by například bezpečnostní audit modelových situací v obcích a instalace záchranných prvků,“ podotkl pověřený šéf BESIP.

„Doprava v našem kraji raketově roste. Zaznamenali jsme meziroční nárůst nákladní dopravy o 6 %, osobní o 4 %. Silnice byly konstruovány na nějaké zatížení, ale dnes Chodovem projede 107 000 vozidel denně. Většina komunikací je projektovaných před rokem 2010, přitom proti němu nám vzrostla nákladní doprava o 27 %,” konstatoval vedoucí Odboru dopravní policie Středočeského kraje plk. Karel Holý.

Následky nehod a jejich odstraňování přiblížil zástupce hasičů plk. Tomáš Hradil: „Dojezdové časy záchranných složek jsou dobré, ale chybí ukázněnost řidičů. Denně se setkáváme například se špatným vytvářením záchranné uličky pro průjezd IZS,“ podle kterého by pomohla také osvětová kampaň v médiích.

To potvrdil i zástupce Ředitelství silnic a dálnic. „Dálnice jsou 3x denně přímo kontrolovány a jsou pod neustálým monitoringem. Ve chvíli, kdy dojde k poškození nějakého prvku, do 30 minut jsou opraváři na místě. Funguje systém hlášení závad, v případě oprav existují přesně daná schémata k zabezpečení pracovníků. Naší snahou je, aby měl šofér šanci. Pomohlo by nám ale, aby v případě řešení akutních situací byly nehodové vozy více vidět, například osazením LED modrých majáků nebo polepem reflexními prvky, což zatím není možné,“ shrnul František Sedláček z ŘSD.

Hledání nebezpečných míst pokračuje

Analytici EABS představili v rámci kulatého stolu také novou on-line mapu nebezpečných míst, které asociaci oznámili lidé v rámci dlouhodobé internetové kampaně. Mapa nyní zobrazuje analyzovaná místa v Plzeňském kraji a probíhá vyhodnocování míst v kraji Středočeském. Aplikace je dostupná na webu asociace: https://bezpecnejsisilnice.cz/mapa

Bohužel se jedno ohlášené místo pouhý den před zveřejněním mapy stalo osudným 2 lidem. „Šlo o silnici mezi Přešticemi a Dolními Lukavicemi, při nehodě dodávky a osobního vozu zemřeli 2 lidé. Tento typ nehod srážek 2 vozidel je velmi složité ochránit. Cestou může být zpřehlednění úseků, vibrační prvky vodorovného značení a oddělení jízdních pruhů, které zabraňují přejetí do protisměru, apod.“ dodal analytik EABS Janko Ostrolucký.

Srážky s vozidlem stojí za největším podílem usmrcených osob na silnicích, druhé místo zaujímají srážky s pevnou překážkou – například stromem nebo sloupem (21 293 nehod a 117 mrtvých z celkových 502). Asociace proto taková místa aktivně vyhledává a analytici navrhují různé možnosti ochrany. Například umístěním tlumičů nárazu, svodidel a dalších pasivních ochranných prvků.

Asociace představila prvky pro ochranu řidičů a silničářů během stavebních prací

Nevhodně umístěná dočasná svodidla, v odstavných pruzích stojící stavební technika, neočekávané změny značení, pohyb osob a silničářů ve vozovce. To vše představuje důvody vzniku dopravních nehod, často bohužel s fatálními následky pro řidiče i silničáře. Tzv. „workzone protection“, tedy ochrana prostoru, na kterém probíhají silniční práce, patří mezi jedno z důležitých témat Evropské asociace bezpečnosti silnic.

„Doporučujeme zodpovědným institucím aplikaci nejmodernějších světových ochranných opatření. Patří k nim například dopravní značení s proměnným digitálním zobrazením informací, LED technologie, termoplastické žluté pásy, mobilní bariéry a tlumiče nárazu, bezpečnostní ukončení svodidel apod.,“ shrnul ambasador EABS Marcel Mourek.

Přehled doporučených moderních ochranných prvků je dostupný online na webu EABS.

Kontakt pro média:
Marcel Mourek, ambasador EABS
+420 776 227 441
marcel.mourek@bezpecnejsisilnice.cz

Zdroj: EABS

Zanechte vzkaz

Your email address will not be published.

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close