I přes lockdown zemřelo v roce 2020 na českých silnicích 460 lidí

I přes lockdown zemřelo v roce 2020 na českých silnicích 460 lidí

Pandemie koronaviru v roce 2020 vyprázdnila české silnice. I přesto se na nich umíralo. O život přišlo na silnicích v loňském roce 460 lidí, vzrostla i závažnost nehod.

Na silnicích v Česku loni při nehodách zemřelo 460 lidí, což je o 87 méně než v roce 2019. Počet dopravních nehod se dle statistiky Policie ČR snížil v roce 2020 zhruba o 12 procent na celkových 94 794. Meziročně poklesl o 303 osob i počet těžce zraněných, kterých v roce 2020 bylo 1807. Důvodem byla vládní opatření spojená s pandemií koronaviru COVID-19.

Pandemie loni zejména během jarního a podzimního nouzového stavu snížila dopravní intenzitu na silnicích. Na jaře se počet dopravních nehod snížil zhruba o třetinu, stoupla však tehdy podle policie závažnost kolizí. Na podzim počet nehod klesl asi o pětinu, následky kolizí proti jaru klesly.

“Statistiky za rok 2020 výrazně ovlivnil lockdown a snížení hustoty dopravy. Bohužel řidiči zareagovali na prázdné silnice také zvýšením rychlosti, což přineslo některé fatální nehody. Bohužel česká silniční infrastruktura neodpovídá tzv. Vizi Nula, tedy nulovému počtu mrtvých v případě nehody. Schází moderní bezpečnostní prvky, například pasivní tlumící opatření u pevných překážek jako mosty, sloupy nebo stromy. Spolu se zvýšením rychlosti to přineslo vyšší závažnost nehod, která se projevila v počtu mrtvých a těžce zraněných,” komentoval předseda Evropské asociace bezpečnosti silnic Marcel Mourek.

K nejčastějším příčinám nehod patří vysoká rychlost, nevěnování se řízení, nedovolené couvání a otáčení či nedodržení bezpečné vzdálenosti. Policie při kontrolách zjistila ve 5311 případech jízdu pod vlivem alkoholu a ve 2141 pod vlivem drog.

S poklesem celkového počtu dopravních nehod se snížila i celková škoda. Loni dosáhla 6,01 miliardy korun, meziročně o zhruba 800 milionů korun méně. Nejtragičtějším měsícem minulého roku byl srpen, během něhož na silnicích v zemi zemřelo 57 lidí. Nejméně obětí si nehody vyžádaly v březnu, bylo jich 32.

„Na komunikacích nižších tříd by měl přinést větší bezpečnost program na podporu umístění svodidel chránících řidiče před srážkou se stromem. Ve městech je nezbytné klást důraz na ochranu zranitelných účastníků silničního provozu (chodci, cyklisté) a přizpůsobovat dopravní prostor jejich potřebám a bezpečnému pohybu. Preventivní kampaně budou zaměřeny na nepřiměřenou rychlost, nepozornost, vliv léků a drog na řízení či viditelnost účastníků silničního provozu,“ uvedl vedoucí oddělení Besip ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

 

Zanechte vzkaz

Your email address will not be published.

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close