Karlovarský kraj chce být vzorem ve využívání pasivní bezpečnostní infrastruktury na silnicích

Karlovarský kraj chce být vzorem ve využívání pasivní bezpečnostní infrastruktury na silnicích

Odborníci z řad Policie ČR, záchranných složek, zástupců kraje, Sněmovny, BESIPu a další hosté 6. kulatého stolu Evropské asociace bezpečnosti silnic, který se uskutečnil v pondělí 6. května v Karlových Varech, se shodli, že stávající bezpečnostní infrastruktura je na českých silnicích nedostatečná. Karlovarský kraj má ale zároveň ambice být progresivní a udávat v této oblasti trendy.

Počet dopravních nehod v loňském roce v Karlovarském kraji meziročně stoupl o 10 na 2977 případů, při kterých zemřelo 21 lidí (o 9 více než v roce 2017). „Nejvíce nehod se děje v obcích. Příčinou bývá nejčastěji nesprávný způsob jízdy, kam spadá například nedostatečná pozornost z důvodu sledování chytrých telefonů. Karlovarský kraj je zároveň tranzitním krajem ze sousedního Německa. Bohužel máme i případy, kdy řidič kamionu si při jízdě ve městě četl noviny,“ zhodnotil statistické údaje vedoucí krajské dopravní policie pluk. Pavel Žíha. Podle něj je prioritou policie ochrana zranitelných účastníků, především z řad chodců a cyklistů, odhalovat a trestat nepozornost za volantem a to, aby policisté byli na silnicích skutečně vidět.

Shoda panuje i nad nejnebezpečnějšími úseky v kraji. K těm se řadí například silnice I/6 od obce Bochov, kterou odborníci doporučili analytikům EABS k podrobnější studii. I zástupci kraje a SÚS ve spolupráci s ostatními správci komunikací by přivítali více moderních bezpečnostních prvků. Problémové ale podle nich bývá jejich reálné umístění na silnicích.

Asociace proto nabídla správcům komunikací zapojení se do projektu Bezpečná komunikace. Následně společně v rámci diskuze vytipovali několik nebezpečných silnic. „Dohodli jsme se na zpracování úvodní analýzy, která spočívá v tom, že některý náš analytik projede vybrané úseky a natočí je na kameru. Následně tým identifikuje maximum možných rizik, nejčastěji v podobě pevných překážek, nepřehledných křižovatek, nebezpečných míst pro chodce apod. a navrhne možná opatření pro zabezpečení těchto míst tak, aby na nich nikdo nezemřel ani v případě havárie,“ shrnul budoucí spolupráci s krajem předseda EABS Janko Ostrolucký.

„Na silnici I/6 jsme umístili při rekonstrukci povrchu vibrační hlukové prvky a zdá se, že to přineslo snížení počtu nehod. Pozitivní zkušenost máme i s aktivním svislým dopravním značením, které při mokru sníží rychlost ze 70 km/h na 50. Vítáme proto aktivitu asociace, která by pomohla prosadit více podobných prvků na silnicích,“ shrnuli zástupci Policie ČR. Nebezpečných míst je v kraji velmi mnoho. „Schází i efektivní vyhodnocování nebezpečných úseků. Příkladem jsou zatáčky u Olšových Vrat, které řidiče vynášejí a jsou místy častých nehod. Existují i problémové přechody pro chodce, například se špatným osvětlením,“ uvedla příklady z praxe poslankyně a lékařka Věra Procházková.

Z hlediska budoucí výstavby dálnice D6 se odborníci z Karlovarského kraje shodují, že vzniknou nová riziková místa. Chybí například řešení průtahu nebo obchvatu krajského města, které bude intenzivnější dopravu těžko snášet. I v těchto případech ale správci silnic budou do projektů pasivní infrastrukturu zařazovat.

Zanechte vzkaz

Your email address will not be published.

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close