AKTUALIZOVÁNO: Na českých silnicích přišlo o život nejvíc lidí za poslední tři roky!

AKTUALIZOVÁNO: Na českých silnicích přišlo o život nejvíc lidí za poslední tři roky!

V uplynulém roce zemřelo na českých silnicích 565 lidí, což je o 63 více než v roce 2017! Dalších 2465 lidí se těžce zranilo, celkem se loni stalo 104 tisíc dopravních nehod. Nehodové statistiky upřesnil 8.1. Tomáš Lerch z dopravní policie. Ze statistik vyplývá, že k újmě na zdraví účastníků silničního provozu došlo v průměru při každé 4. nehodě.

Více lidí než loni přišlo o život naposledy v roce 2015. Od té doby bylo na silnicích stále bezpečněji – 2016 (545 úmrtí), 2017 (502), nyní ale počty opět vzrostly. Rozdíl mezi roky 2017 a 2018 je 63 obětí. V loňském roce se významně zvýšil počet usmrcených motocyklistů. Zatímco v roce 2017 zemřelo na českých silnicích 62 motorkářů a jejich spolujezdců, loni to bylo 88. Celkový počet nehod podle Lercha stoupl, téměř o tisíc na 104.764.

„Čím je doprava hustší, tím častěji dochází k nebezpečným situacím. V posledních letech se dařilo snižovat rizika a následky, které řidičům při nehodě hrozí, především díky vývoji aktivní bezpečnosti automobilů. Nyní je jasné, že to nestačí. Chybí pasivní bezpečnost samotných silnic. Silnice v ČR neumějí odpouštět. To potvrzují nárůsty obětí z řad motocyklistů a především chodců. Obě tyto skupiny naše silnice chrání jen minimálně, přitom bezpečnostní infrastruktura existuje a ve světě se běžně používá,“ komentoval statistiky za rok 2018 člen Evropské asociace bezpečnosti silnic Václav Tolar.

Situace se nevyvíjela dobře, ani co se týče počtů zraněných. V obou sledovaných kategoriích (těžce a lehce zranění) došlo k nárůstu, oproti loňsku o 67 (2,8 %), respektive o 410 lidí (1,7 %).

Grafy vycházejí z předběžných statistiky Policie ČR za rok 2018

„S vzrůstajícím počtem nehod roste počet zraněných. Proti lehkým zraněním se dá efektivně bojovat pouze snižováním počtu nehod. Těžká zranění ale mají většinou trvalé následky. Doporučujeme proto aktualizovat projekty oprav a novou silniční výstavbu o moderní prvky pasivní bezpečnosti. Například jde o osvětlení, nové typy svodidel, ochranu pro motorkáře, tlumiče nárazů, čitelné a vibrační vodorovné značení a mnohé další,“ vysvětlil ambasador asociace Marcel Mourek.

Aktuální vývoj také nenaznačuje snížení počtu mrtvých na silnicích. Jen v prosinci 2018 se počet usmrcených zvýšil o šest na 51. Nejvíce obětí, shodně 64, zemřelo v měsících srpnu a září. Nejméně obětí si vyžádal únor (21). Se vzrůstajícím počtem účastníků silničního provozu roste dlouhodobě i počet dopravních nehod . Z časového rozložení nehod vyplývá, že nejvíce nehod se stalo v srpnu a lednu (shodně 64), naopak nejméně v únoru (21) a v březnu (28).

Ukazuje se, že v období zhoršených jízdních podmínek, především v zimních měsících, si řidiči dávají větší pozor. Navzdory nebezpečnějšímu prostředí jezdí opatrněji. V letních měsících naopak podceňují rizika. To vede k viditelnému nárůstu zmařených a trvale poznamenaných životů, shodli se analytici Evropské asociace bezpečnosti silnic.

Zdroj: Statistiky Policie ČR

Zanechte vzkaz

Your email address will not be published.

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close