Obytným autem jezdí na dovolenou o 50 % více lidí

Obytným autem jezdí na dovolenou o 50 % více lidí

Pandemie COVID-19 ovlivnila způsob, jakým Češi tráví dovolenou. Poptávka vzrostla například po obytných vozech a karavanech, kterých na silnicích potkáváme stále více. Jízda s obytným autem je ale náročnější než s osobním.

Půjčovny a prodejci obytných aut jsou jedni z těch, kteří na korona krizi nejspíše vydělají. Za rok 2020 se podle předběžných odhadů prodalo až o 40 % obytných vozidel více než v roce 2019. Zvýšený zájem zhruba o 50 % zaznamenaly dle svých provozovatelů i půjčovny.

„Češi si teprve zvykají na výhody karavanů. Obytná auta jsou ale nebezpečnější za jízdy. Lidé výrazně podceňují pohybující se předměty v autě. Velmi nebezpečné jsou pobíhající děti. Měly by sedět v sedačce. Dále je nutné důsledně sledovat váhu vozu a boční vítr a jednou za dva roky zkontrolovat rozvody plynu,“ komentoval nejčastější prohřešky majitelů obytných vozidel ambasador Evropské asociace bezpečnosti silnic (EABS) Marcel Mourek.

Zvýšené nebezpečí přináší kluzký povrch silnic. Jezdit v zimě s obytným vozidlem je jen pro zkušené řidiče.

Jsou obytná auta bezpečná?

Podle testu německé motoristické společnosti ADAC není bezpečnost obytných aut dostatečně vysoká jako u osobních vozidel.

Základ vycházející z moderních dodávek je relativně bezpečný a vyzkoušený a z výroby je připraven chránit posádku. Podle testu na tom byli nejlépe vozidla na platformě Mercedes Benz Sprinter nebo VW Crafter nové generace. Zajištění vyšší bezpečnosti pomáhají především systémy nouzového brždění, adaptivní tempomat nebo sledování mrtvých úhlů či udržování jízdy v pruhu.

Rozdílná úroveň bezpečnosti ale platí u obytné zástavby, kdy se u každé značky hodně liší. V případě nehody tak dochází k nebezpečným deformacím a uvolněné materiály mohou být smrtící pro posádku.

„Vždy by kupující měl vyžadovat homologované a certifikované přestavby. Největší nebezpečí jsou tzv. domácí přestavby a zástavby. Kutilové v dobré víře ale bez potřebných znalostí mohou ohrozit nejen posádku a ostatní účastníky silničního provozu, ale například i ostatní v kempu. Příkladem je špatná elektro instalace a po domácku vytvořené bojlery a topení. To se projeví například právě v zimním provozu,“ doporučuje Marcel Mourek z EABS.

Růst počtu obytných aut na silnicích přinese častější problémy

Legislativa v ČR je v oblasti obytných vozidel a karavanů podle odborníků nedostatečná. Schází kontrolní mechanismy před dokončením stavby a zápisem do TP vozidla. V sousedním Německu musí například každé vozidlo postavené svépomocí projít testy akreditované stanice TUV, kde se zkontroluje například ukotvení rozvodů, nábytku a sedadel nebo rozložení hmotnosti na jednotlivé nápravy.

V České republice přejímku provádí technik STK, který toto nemá jak posoudit. S rostoucím počtem těchto vozidel na českých silnicích proto roste i riziko ztrát na životech v důsledku provozu obytných vozidel.

Zanechte vzkaz

Your email address will not be published.

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close