3. díl – Svodidla mohou chránit i motorkáře

3. díl – Svodidla mohou chránit i motorkáře
Používaná konstrukce tisíců kilometrů běžných svodidel bohužel motorkářům v případě pádu více uškodí, než pomůže. Problém je v pozici plechového pásu, který má výšku dimenzovanou pro odražení nárazu automobilu. Havarující motorkář se ale většinou pohybuje ke krajnici v poloze ležmo na asfaltu. Následně naráží na ocelové sloupky, které mu způsobí devastující zranění. Funkční ochranou je umístění další pásnice mezi zem a plechový pás svodidel.

Nebezpečných zatáček je na českých silnicích obrovské množství. Některé úseky silnic jsou navíc vyhlášené „motorkářské trasy“ – například severočeská silnice č. 9 v úseku od Liběchova do Dubé, Buchláky na Brněnsku, Karlštejnsko a Křivoklátsko a mnohé další (shrnutí např. http://www.motorkari.cz/cestovani/akce-predstavujeme/nejlepsi-trasy-v-cechach-20488.html). Je až s podivem, že na těchto silnicích stále chybí funkční ochrana motorkářů v podobě motosvodidel.

„V současnosti jdeme po jednotlivých krajích a v každém uspořádáme konferenci v podobě kulatého stolu. Na ní požadujeme po příslušných institucích konkrétní činy. Ve spolupráci s veřejností hledáme nejnebezpečnější úseky a navrhujeme na nich umístění pasivních bezpečnostních prvků. Například umístění ochran pevných překážek. Nově budeme v každém kraji vybírat místa, kam by se měly umístit i tato moto-svodidla,“ konstatoval ambasador Evropské asociace bezpečnosti silnic Marcel Mourek.

Ochrana motorkářů v Plzeňském kraji

V loňském roce zemřelo na českých silnicích 64 motocyklistů. To představuje téměř 13 procent z celkového počtu silničních obětí. Řidiči motocyklů byli účastníky 2 919 dopravních nehod, přičemž přibližně 60 procent z nich sami zavinili.

Dalších 418 jezdců v jedné stopě bylo zraněno těžce a 2 173 lehce. Motocyklisté byli účastníky nehod, při nichž zahynulo 66 osob. Sami pak zavinili 1 684 nehod, jejichž následkem zemřelo 40 lidí.

„Podíl na celkovém počtu nehod tvoří v Plzeňském kraji 6 %, což je nejméně ze všech krajů v ČR. I přesto na Plzeňsku zemřeli v roce 2017 tři motorkáři, nicméně je to o 4 méně než v roce 2016,“ upřesnil hlavní analytik EABS Janko Ostrolucký, který zároveň vyvrací jeden z mýtů o mladých motorkářích: „Loni přišlo o život za řídítky motorky 37 jezdců ve věku nad 35 let, tedy 58 procent z celkového počtu mrtvých motorkářů. Neumírají tedy jen nevyzrálí motorkáři, jak si někteří myslí.“

Doporučené úseky k umístění moto-svodidel v Plzeňském kraji:

1. Silnice č. 27 z Plzně do Kralovic
Vyhlášená motorkářská trasa na nejnebezpečnější silnici č. 27 v Plzeňském kraji. Rovinatý úsek okolo Třemošné (2 smrtící úseky z hlediska počtu nehod) přechází v serpentýny u Plas, kde chybí ochrana v podobě motosvodidel.

2. Silnice č. 201 z Kralovic na Zvíkovec
Navazující trasa z Kralovic směrem na Zvíkovec nabízí střídání rychlých otevřených úseků s utaženými zatáčkami v lesích. Svodidla v těchto zatáčkách mohou způsobit motorkářům smrtelná zranění.

3. Silnice č. 230 mezi Stodem a Stříbrem
Zhruba dvacet kilometrů kvalitního asfaltu střídá rytmus mezi rychlejšími i utaženějšími zatáčkami a bohužel obsahuje i smrtící úsek silnice 230 mezi Stodem (r. 2016)

4. Silnice č. 183 z Domažlic na Přeštice
Další známá motorkářská trasa v úseku mezi Kanicemi a Kolověčí nabízí svodidla bez ochrany pro motorkáře, dokonce v obou směrech a ze silnice tak není úniku.

5. Silnice č. 22 z Domažlic do Kdyně a č. 184 do Němčic
Oblíbená výletní trasa po frekventované silnici č. 22. Odbočení v Kdyni nabízí úsek lesních serpentýn do Němčic.

V dalším díle seriálu o moderních pasivních bezpečnostních prvcích se zaměříme na ochranu řidičů i silničářů v případě oprav a výstavby silnic a dálnic, tzv. „workzone protection“.

Zdroj: EABS

Zanechte vzkaz

Your email address will not be published.

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close