4. díl seriálu EABS: workzone protection – ochrana prostoru, na kterém probíhají silniční práce

4. díl seriálu EABS: workzone protection – ochrana prostoru, na kterém probíhají silniční práce
Představujeme způsoby, jak minimalizovat rizika i následky nehod spojených se stavbami a opravami silnic. Nevhodně umístěná dočasná svodidla, v odstavných pruzích stojící stavební technika, neočekávané změny značení, pohyb osob a silničářů ve vozovce.

To vše představuje důvody vzniku dopravních nehod, často bohužel s fatálními následky pro řidiče i silničáře. Tzv. „workzone protection“, tedy ochrana prostoru, na kterém probíhají silniční práce, se stala jedním z důležitých témat Evropské asociace bezpečnosti silnic. Ta nyní představila nejmodernější světová ochranná opatření. Patří k nim například dopravní značení s proměnným digitálním zobrazením informací, LED technologie, termoplastické žluté pásy, mobilní bariéry a tlumiče nárazu, bezpečnostní ukončení svodidel apod.

Vláda na konci roku 2017 představila návrh programového prohlášení, podle kterého do roku 2021 zprovozní 210 kilometrů dálnic a rozestaví dalších 180 km dálnic. Další výstavba se dotkne obchvatů velkých měst. K tomu stále roste objem oprav a doba údržby českých silnic. Přitom právě opravy a výstavba na komunikacích patří k nejvíce rizikovým faktorům pro vznik dopravní nehody. Evropská asociace bezpečnosti silnic proto představila technologie, které mají nehodám zamezit, případně zmírnit jejich následky.

„Rádi bychom tímto pozvali zástupce Ministerstva dopravy na naše pravidelné diskuze, kde analyzujeme nové trendy a možnosti zavádění prvků pasivní bezpečnosti na české silnice. Věříme, že koncept VISION ZERO bude pro naši zemi přínosem,“ vyzval vládní reprezentanty ke společnému jednání ambasador asociace Marcel Mourek.

1. Dočasné mobilní zábrany

Dočasné oddělení obousměrného provozu ve vyspělých státech

Jedním ze zásadních bezpečnostních prvků patří dle dopravních studií fyzické oddělení obousměrné dopravy. „Dočasné bariéry oddělující obousměrný provoz svedený do jedné části silnice nebo dálnice dokáží zabránit těžkým nehodám a umírání lidí. Existují mobilní zábrany, které při nárazu nasměrují vozidlo zpět do svého pruhu. Nedojde tak ke kolizi s protijedoucím vozidlem. V ČR bohužel stále vidíme oddělení jízdních pruhů pouze pomocí svislého značení bez zadržovacích schopností. Často scházejí i reflexní prvky,“ uvádí příklady nešvarů analytik EABS Janko Ostrolucký. Podle něj je navíc instalace kvalitních zábran velmi snadná – rychlost položení bývá zhruba 400 metrů za 1 hodinu.

2. Mobilní tlumiče nárazu (TMA)
Moderní tlumiče nárazu, na rozdíl od v ČR používaných vozíků, nabízejí kromě světelné signalizace probíhající údržby také funkci absorpce energie nárazu. Chrání tím posádku havarovaného motorového vozidla i ostatní osoby v místě nehody. Moderní tlumiče přitom nejsou pevnou součástí nákladních automobilů – jejich připojení trvá podle výrobců méně než 15 minut. Lze je tak snadno využívat jen tam, kde jsou skutečně zapotřebí.

Mobilní tlumiče nárazu (TMA)

„Tlumič nahrazuje zadní nárazník vozidla. Některé výrobky používané v zahraničí dokáží ochránit posádku havarovaného vozidla až do rychlosti nárazu 100 km/h! Zavedení používání mobilních tlumičů u stojících překážek by dokázalo předejít většině smrtelných zranění, ke kterým došlo na silnicích v souvislosti s nárazem vozidla do stojící techniky nebo dočasného značení. U několika takových nehod jsem byl v minulosti jako lékař záchranné služby bohužel přítomen. Následky byly většinou fatální,“ konstatoval místopředseda EABS MUDr. Luděk Sefzig, chirurg a bývalý senátor.

Příklad 2 nehod zapříčiněných nárazem do stojící bariéry s úmrtím silničáře v jediný den: http://ldvk.cz/iNQ

„Ačkoliv viníkem bývá většinou nepozorný řidič, obzvláště v případě kamionů jsou oběťmi ostatní účastníci provozu. Moderní prvky pasivní bezpečnosti je pomohou ochránit.“
Marcel Mourek, tiskový mluvčí EABS

Dočasné vodorovné značení (žluté pásky)
Navádění řidičů během oprav a výstavby je jeden z hlavních úkolů pro projektanty stavebních prací. Dobrá viditelnost značení a jeho perfektní přilnutí k silnici může podle dopravních expertů zamezit smrtelným nehodám. „V České republice nemáme extrémní povětrnostní podmínky, jaké panují například v severských zemích. Přesto jsme, především u déle trvajících oprav na D1, často svědky odloupaného dočasného značení a vodících pásů. Druhým nebezpečím je stav, že i po ukončení stavebních prací zůstává dočasné žluté značení viditelné, ačkoliv už platí standardní bílé značení. Oboje mate řidiče a může vést ke vzniku nehody,“ shrnul současnou situaci Pavel Foltýn, ředitel tuzemské pobočky švédské společnosti SAFEROAD a jeden z partnerů Evropské asociace bezpečnosti silnic.

Moderní pásy dočasného značení

Řešením by podle EABS mělo být výlučné používání moderních termoplastických pásů. Například švédské výrobky obstojí i v náročných povětrnostních podmínkách a po odstranění nezanechávají žádné stopy. Navíc se i snadněji pokládají. Cena je přitom vzhledem k nákladům na opravy silnic zanedbatelná.

4. Vidět a být viděn
Nejznámější pravidlo silničního provozu souvisí i s ochranou prostoru výstavby a oprav. V zahraničí se stále častěji ke stavebním pracím využívá i noční pracovní doba. Důvodem je snaha zrychlit práce a snížit zdržení řidičů. Noční práce ale přinášejí mnohem vyšší nároky na zviditelnění personálu a označení překážek.

„Trendem je použití LED světelných pásů, včetně navigačního a vodorovného značení. Klíčové je zviditelnění dělníků a dalšího personálu. Čelovka a reflexní vesta jsou naprosté minimum, nikoliv standard. Navrhujeme například povinné reflexní pásky na končetinách doplněné o světelné LED diody,“ uvádí možná opatření pro ochranu silničářů odborníci z EABS.

Se světelností souvisí i měření tzv. retro-reflexe, tedy jak daný prvek odráží „světlo“ a je tedy vidět. „Minimální hodnoty retroreflexe jsou stanovena zákonem. Provádí se například měření i za mokra a za deště. Navíc nezáleží, jaké podmínky zrovna panují – přístroje ignorují například venkovní svit i jiné světelné zdroje,“ dodal Pavel Foltýn.

Nepřehledná noční situace, přitom v bagru sedí pracující dělník (zdroj ČT)

5. Lepší neznamená nutně dražší
Mýtem je podle Evropské asociace bezpečnosti silnic výše nákladů na kvalitnější systémy ochrany. „Náklady na výstavbu jednoho kilometru dálnice byly dle analýzy NKÚ v České republice 416 milionů Kč, u rychlostní komunikace 378 mil. Kč, tedy zhruba o pětinu více než v sousedním Německu. Přitom u našich sousedů vidíme moderní prvky pasivní bezpečnosti mnohem častěji, než u nás. Důvodem je fakt, že použití těchto prvků téměř nemá vliv na cenu výstavby,“ upozornil analytik Janko Ostrolucký.

Rozhovor se silničářem a technologem Martinem Javůrkem

Jaké jsou vaše zkušenosti s prací na silnicích?
Na silnicích se pohybuji už skoro dvacet let, konkrétně od roku 1998. Vyzkoušel jsem si práci na všech úrovních komunikací a také jsem byl na několik měsíců pracovně v Polsku.

Cítíte se ve svém povolání v nebezpečí?
V poslední době už ne tolik, jako když jsem s tím začínal. Dřív jsem cítil respekt řidičů. Dnes jim především vadíme, zdržujeme je a z toho pramení mnohdy bezohledné chování.

Znáte nějaký případ, při kterém by byl ohrožen život pracovníka na silnici?
Ano. Můj kolega zahynul při montáži svodidel na dálnici D5. Do jeho auta narazil kamion. Příčinou byl mikrospánek řidiče.

Stala se už Vám osobně nějaká nehoda? Ocitl jste se při výkonu práce v ohrožení života?
V Chotěšově do mě narazil postarší řidič při jízdě na chatu. Stál jsem zrovna vedle stroje, když přijela stará Škoda Felicie a v poměrně malé rychlosti do mě zezadu narazila. Obešlo se to bez zranění, ale stroj musel jít na celkovou opravu.

Co by se podle Vás osobně dalo dělat pro vaše bezpečí a ochranu Vašich kolegů při práci na pozemních komunikacích?
Rozhodně spolupráce s policií. Ta by měřila rychlost v omezení během práce na silnici. Dříve to fungovalo poměrně slušně a řidiči dodržovali povolenou rychlost. Škoda, že dnes se od toho upouští.

Co například chování řidičů, jak si myslíte, že Vás vnímají?
Vnímám to tak, že jsme pro ně naprosto zbyteční. Zdržujeme je a omezujeme. Přitom, kdyby silnice zůstaly neopravené, budou nadávat mnohem více.

Jaké bezpečnostní prvky při své práci používáte k ochraně svého zdraví?
Používáme především oranžové oblečení s reflexními prvky. Je tu ale jeden problém. Myslím si, že v dnešní době reflexní vrstvy používá takové množství lidí, že pro řidiče zevšedněli. Když nás v takovém oblečení vidí, už to nepředstavuje tak silné varování, jako před lety.

Jak vnímáte vývoj bezpečnosti silničářů v posledních deseti letech?
Přijde mi o něco horší. Vidím proto několik důvodů. Třeba větší počet aut na silnicích a jejich zvyšující se rychlost. Málokdo mimo obor se zajímá o bezpečnost silničářů.

Zdroj: EABS

Zanechte vzkaz

Your email address will not be published.

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close