5. díl seriálu o bezpečnostních prvcích: Moderní ocelové tlumiče vás ochrání při čelním i stranovém nárazu

5. díl seriálu o bezpečnostních prvcích: Moderní ocelové tlumiče vás ochrání při čelním i stranovém nárazu

V dalším díle seriálu o moderních pasivních bezpečnostních prvcích se zaměříme na ochranu tzv. pevných překážek v podobě tlumičů nárazu. Ty nejčastěji chrání řidiče před sloupy nebo mostními konstrukcemi, případně zabezpečují silnice při jejich rozdělování. Mezi nejmodernější tlumiče nárazu patří ty, které kombinují při bočním nárazu chování svodidla a při čelní nehodě funkci deformační zóny ke zpomalení vozu.

Tlumiče slouží k postupnému zpomalování vozu díky přítomnosti deformačních zón. Tím se výrazně sníží dopady nárazu na vozidlo a jeho posádku. Z hlediska zádržných vlastností a trvanlivosti patří ke světové špičce tzv. ocelové vodící tlumiče.

Moderním ocelovým tlumičům se daří vozidlo udržet efektivněji na vozovce, samozřejmě bez vymrštění zpět do vozovky. Na videu z crashtestu v 80 km/h https://www.youtube.com/watch?v=_we0_tqFZD4 je vidět, jak tlumič funguje, když do něj narazí vozidlo čelně. V tomhle případě osobní auto.

„Ochranný prvek je založen na kolejnici, na kterou jsou osazeny na sebe navazující deformační části. Při nárazu dochází k postupnému nasouvání těchto částí do sebe a tím k zpomalování vozu až do klidu. Při nárazu v přiměřené rychlosti, do 50 kilometrů v hodině, jsou škody na autě po takovém zastavení opravitelné. Při stranovém nárazu tlumič funguje také, obdobně jako zádržné svodidlo,“ vysvětlil technologii konstrukce tlumiče Crashguard analytik Evropské asociace bezpečnosti silnic Janko Ostrolucký.


Fotografie umístění moderního tlumiče nárazu na dálnici D11 (Foto: http://saferoad.cz)

I na českých dálničních sjezdech či odbočeních můžeme vidět různé druhy tlumičů pro případ vyjetí vozu ze silnice. Příkladem jsou plastové boxy, které bývají naplněné tekutinou, nebo i redirektivní tlumiče s plastovými součástmi. „Jejich nevýhody jsou spojení ocelovým lanem, které časem degraduje, a celková potřeba častějších výměn plastových částí kvůli klimatickým vlivům. Nevodící tlumiče zároveň při stranovém nárazu neposkytují takovou oporu jako klasická svodidla. Nevodící tlumiče nebývají propojeny se svodidlovým systémem, tedy při stranovém nárazu do místa mezi tlumič a následnou pevnou překážku neposkytují dostatečnou ochranu,“ zmínil negativa plastových tlumičů ambasador asociace Marcel Mourek.

Celoocelový tlumič se svodidlovým systémem propojit lze. Používá se například na výjezdech z dálnic, ať už na silnice nižších tříd, na odpočívadla a čerpací stanice. V ČR jejich použití není ale příliš časté. Přitom vzhledem k rychlostem mnohdy přesahujícím maximálně povolených 130 km/h jsou na dálnicích řidiči a posádka vozidel při nárazu do pevné překážky přímo ohroženi na životech.

Na dálnicích také roste riziko hromadné nehody, neboť kvůli vyšším rychlostem vzrůstá vzdálenost, na kterou dokáží řidiči zareagovat. Nedobrovolné opuštění dálnice proto často končí tragicky. Nebezpečná odbočení na čerpací stanici ale nemusí být pouze na dálnici – příkladem je nehoda policejního vozu z roku 2016 v Praze (http://tn.nova.cz/clanek/policiste-dostali-pri-odbocovani-k-benzince-smyk-a-napalili-billboard.html).

„Tlumiče nárazů jsou nejčastěji testovány při 80 a 110 kilometrech za hodinu. Díky testování lze zvolit optimální typ pro různé typy pozemních komunikací a pro rozličné rizikové úseky. Moderní tlumiče se většinou umisťují trvale, ale lze je využít i jako dočasný prvek, například během oprav silnice. Přesto je zapotřebí také dodat, že sebelepší ochranný prvek nedokáže ochránit lidský život při jakékoliv rychlosti. Apelujeme proto na řidiče, aby si vážili svého života a jezdili bezpečně,“ dodal analytik EABS Janko Ostrolucký.

Příklady různých typů provedení moderních ocelových tlumičů nárazu (zde výrobek Crashguard® společnosti SAFEROAD)

Zanechte vzkaz

Your email address will not be published.

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close