6. díl seriálu: Informování řidičů pomocí dočasných poloportálů s LED obrazovkami sníží nehodovost

6. díl seriálu: Informování řidičů pomocí dočasných poloportálů s LED obrazovkami sníží nehodovost

Jakékoliv dopravní omezení, například sloučení jízdních pruhů během opravy vozovky, přináší významný nárůst rizika nehody. Jedním ze způsobů, jak pravděpodobnost chyb řidičů snížit, je poskytnutí maxima informací, ideálně ve srozumitelné vizuální podobě. Tomu pomáhají moderní portálové výložníky.

V Evropě se používají různé druhy dočasných výložníků, nejčastěji v tzv. poloportálové podobě. Jde v podstatě o rameno nad silnicí nebo dálnicí, na kterém jsou umístěny světelné signalizační cedule. Některé systémy pokryjí dokonce 4 jízdní pruhy. Řešení může být dočasně pevně instalováno k zemi, přičemž čas instalace nepřekračuje 1,5 hodiny, nebo může být výložník umístěn na návěsu. V tom případě se celý systém rozloží za zhruba 4 minuty.

Výložník může být umístěn i na mobilním návěsu. Rozložení pak trvá do 4 minut.

„V případě opravy vozovky nebo probíhající údržby bývá řidič vystaven mnoha svislým dopravním značkám, nepřehledné změti čar na silnici a stresovému chování okolních řidičů. Snáze tak udělá chybu, což může zavinit nehodu. Srozumitelná klíčová informace, například o snížení rychlosti nebo sloučení pruhů se obvykle ztrácí. Signalizační výložníky jsou nepřehlédnutelné a jsou nejjednodušší cestou, jak řidiče informovat,“ komentoval vhodnost použití novinky analytik Evropské asociace bezpečnosti silnic Janko Ostrolucký.

Návěs i výložník mohou být opatřeny reflexními prvky 3. třídy a značkou práce na silnici

Z hlediska ochrany před pevnými překážkami disponují moderní výložníky také integrovanými tlumiči nárazu, a to až do 100 km/h. Zároveň systém nemusí být závislý na přívodu elektřiny. „Nejmodernější výložníky s 3 obrazovkami, které se navíc dají sloučit do jedné, mají vlastní agregát na naftu, dostupná je i hybridní verze podporovaná solárním panalem. V autonomním režimu fungují nejméně 4 týdny. Například Mobile Lane Signaling System disponuje ještě nouzovou baterií, která chod obrazovek dokáže napájet až 24 hodin. Monitoring funkce systému probíhá prostřednictvím 3G modemu,“ vysvětlil odborník ze společnosti Saferoad Petr Vicenda, který používání nových signalizačních systémů prosazuje.

Zanechte vzkaz

Your email address will not be published.