Dřevo-ocelová svodidla zmírní nárazy cyklistů a chodců

Dřevo-ocelová svodidla zmírní nárazy cyklistů a chodců
Na našem Facebooku upozornil Vratislav Filler ze sdružení AutoMat na problém kolizí chodců a cyklistů se zadní stranou svodidel dělících cyklostezky a chodníky od silnic. Podle dalších fanoušků je negativem ocelových svodidel jejich vzhled. Ve druhém díle o pasivních bezpečnostních prvcích si proto představíme tzv. dřevo-ocelová svodidla, která plní záchytnou funkci, nabízejí přívětivější vzhled a především minimalizují následky nechtěných kontaktů s chodci a cyklisty.

Primární funkcí svodidel je zmírňovat dopady dopravních nehod. Existují ale místa, kde je sice ochrana zapotřebí, ale tradiční ocelová svodidla vypadají doslova jako „pěst na oko“. Například narušují estetický dojem a přírodní ráz krajiny. Jejich rubová strana je často v těsné blízkosti cyklostezky nebo chodníku. Hrozí tak v lepším případě oděrky chodců, v horším případě vážná zranění, například při kontaktu jedoucího cyklisty s držáky svodidel.

Řešením mohou být právě dřevo-ocelová svodidla, která splňují evropskou normu EN 1317 pro silniční záchytné systémy.

„Při fyzickém kontaktu s chodcem či cyklistou – ať už se o něj pouze opře, nebo nedopatřením udeří – je dřevo výrazně vlídnější. Princip je jednoduchý – ocelové profily svodnic a sloupků zakrývá speciálně upravená a tlakově impregnovaná kulatina. Ta odolává vlhkosti a povětrnostním podmínkám až 10 let bez jakékoliv speciální údržby. Dřevem lze krýt i rubovou stranu, například v případě svodidel u cyklostezek nebo chodníků,“ představil výhody moderních dřevo-ocelových svodidel analytik Evropské asociace bezpečnosti silnic (EABS) Janko Ostrolucký, podle kterého je jejich použití běžné ve Francii, Švýcarsku, USA nebo v severských zemích Evropy, které patří mezi průkopníky zvyšování silniční bezpečnosti.

Dřevo-ocelové svodidlo – detail

„Česká republika je zatím sice pozadu, ale i u nás se dřevo-ocelová svodidla vyskytují. Lemují například silnice mezi Modravou a Antýglem na Šumavě nebo mezi Zderazí a Novými Hrady u Litomyšle. Oboje jsou turisticky hojně navštěvované lokality, což reflektují i estetické požadavky na provedení zádržných systémů,“ dodal ambasador EABS Marcel Mourek.

Umístěním tohoto typu svodidel lze efektivně zvýšit úroveň bezpečnosti provozu při zachování krajinného rázu na silnicích II. a III. tříd. Ty spravují města, obce a kraje a k instalaci mohou navíc využít prostředky z evropských operačních programů, a to zejména z Integrovaného regionálního operačního programu 2014–2020. Financovat pořízení svodidel lze i za pomoci prostředků vázaných na rozvoj turistického ruchu nebo na zachování kulturních památek.

V dalším díle seriálu o moderních pasivních bezpečnostních prvcích se zaměříme na ochranu motorkářů výstavbou tzv. „motosvodidel“.

Komunikace s řešením svodidel dřevo-ocel

Zdroj: EABS

Zanechte vzkaz

Your email address will not be published.

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close