Dřevo-ocelová svodidla zmírní nárazy cyklistů a chodců

Dřevo-ocelová svodidla zmírní nárazy cyklistů a chodců
Na našem Facebooku upozornil Vratislav Filler ze sdružení AutoMat na problém kolizí chodců a cyklistů se zadní stranou svodidel dělících cyklostezky a chodníky od silnic. Podle dalších fanoušků je negativem ocelových svodidel jejich vzhled. Ve druhém díle o pasivních bezpečnostních prvcích si proto představíme tzv. dřevo-ocelová svodidla, která plní záchytnou funkci, nabízejí přívětivější vzhled a především minimalizují následky nechtěných kontaktů s chodci a cyklisty.

Primární funkcí svodidel je zmírňovat dopady dopravních nehod. Existují ale místa, kde je sice ochrana zapotřebí, ale tradiční ocelová svodidla vypadají doslova jako „pěst na oko“. Například narušují estetický dojem a přírodní ráz krajiny. Jejich rubová strana je často v těsné blízkosti cyklostezky nebo chodníku. Hrozí tak v lepším případě oděrky chodců, v horším případě vážná zranění, například při kontaktu jedoucího cyklisty s držáky svodidel.

Řešením mohou být právě dřevo-ocelová svodidla, která splňují evropskou normu EN 1317 pro silniční záchytné systémy.

„Při fyzickém kontaktu s chodcem či cyklistou – ať už se o něj pouze opře, nebo nedopatřením udeří – je dřevo výrazně vlídnější. Princip je jednoduchý – ocelové profily svodnic a sloupků zakrývá speciálně upravená a tlakově impregnovaná kulatina. Ta odolává vlhkosti a povětrnostním podmínkám až 10 let bez jakékoliv speciální údržby. Dřevem lze krýt i rubovou stranu, například v případě svodidel u cyklostezek nebo chodníků,“ představil výhody moderních dřevo-ocelových svodidel analytik Evropské asociace bezpečnosti silnic (EABS) Janko Ostrolucký, podle kterého je jejich použití běžné ve Francii, Švýcarsku, USA nebo v severských zemích Evropy, které patří mezi průkopníky zvyšování silniční bezpečnosti.

Dřevo-ocelové svodidlo – detail

„Česká republika je zatím sice pozadu, ale i u nás se dřevo-ocelová svodidla vyskytují. Lemují například silnice mezi Modravou a Antýglem na Šumavě nebo mezi Zderazí a Novými Hrady u Litomyšle. Oboje jsou turisticky hojně navštěvované lokality, což reflektují i estetické požadavky na provedení zádržných systémů,“ dodal ambasador EABS Marcel Mourek.

Umístěním tohoto typu svodidel lze efektivně zvýšit úroveň bezpečnosti provozu při zachování krajinného rázu na silnicích II. a III. tříd. Ty spravují města, obce a kraje a k instalaci mohou navíc využít prostředky z evropských operačních programů, a to zejména z Integrovaného regionálního operačního programu 2014–2020. Financovat pořízení svodidel lze i za pomoci prostředků vázaných na rozvoj turistického ruchu nebo na zachování kulturních památek.

V dalším díle seriálu o moderních pasivních bezpečnostních prvcích se zaměříme na ochranu motorkářů výstavbou tzv. „motosvodidel“.

Komunikace s řešením svodidel dřevo-ocel

Zdroj: EABS

Zanechte vzkaz

Your email address will not be published.