Možnosti ochrany motorkářů: zvýšená svodidla

Možnosti ochrany motorkářů: zvýšená svodidla

Běžná svodidla, jakých jsou v naší republice tisíce kilometrů, motorkářům při pádu obvykle víc uškodí než pomůžou. Hlavní problém je v umístění plechového pásu, jehož výška je sice správně dimenzovaná na odražení nárazu osobního auta, ale nepočítá s tím, že havarující motorkář se většinou přiblíží ke krajnici už v poloze ležmo na asfaltu.

Co se stane, když přitom trefí některý z ostrých ocelových sloupků, si každý jistě umí představit. Většina nehod potom končí fatálně nebo přinejmenším vážným zraněním.

Fatální následky kontaktu motorkáře se svodidly pochopitelně nejsou ryze českým problémem. V cizině – tedy v té na západ od našich hranic – už ale dávno našli řešení. A není zas tak komplikované, i když cesta k němu nevedla úplně přímo. Zkoušely se různé metody, jako například obalovat sloupky bandážemi, ale žádná z nich nepřinesla požadovaný efekt. Teprve po přidání další pásnice, která vyplní prostor mezi svodidlem “pro auta” a zemí, se následky úrazů při dopravních nehodách výrazně zmírnily.

Ochrana proti podjetí

Ochrana proti podjetí je zatím jedinou známou možností, jak kilometry svodidel změnit ze zabijáka motorkářů na ochránce jejich životů a zdraví. V takovém případě by víc než kdy jindy měla platit legendární hláška, že když je někdo jedinej, kdo to může udělat, tak musí. V sousedním Německu si jí vzali k srdci, protože za posledních několik let stihli nainstalovat bezpečná svodidla do 2 500 (!) zatáček. Velkou zásluhu na takovém úspěchu má tamní asociace MehrSi, která už 10 let lobbuje za větší bezpečí motorkářů, ale nakonec jsou to samotní provozovatelé silnic, kdo rozhoduje o takových investicích.

Asi nemá smysl rozebírat důvody, proč to tak hladce nejde u nás, když i tady mají nebezpečná svodidla na svědomí pěknou řádku usmrcených nebo zmrzačených motorkářů.

Alespoň trochu pozitivní zprávou je, že první svodidla s ochranou proti podjetí motorkářem byla v roce 2013 namontována na první úsek v ČR, nicméně celkový počet instalací je marginální.

Zdroj: Motorkáři.cz

Zanechte vzkaz

Your email address will not be published.