Možnosti ochrany motorkářů: zvýšená svodidla

Možnosti ochrany motorkářů: zvýšená svodidla

Běžná svodidla, jakých jsou v naší republice tisíce kilometrů, motorkářům při pádu obvykle víc uškodí než pomůžou. Hlavní problém je v umístění plechového pásu, jehož výška je sice správně dimenzovaná na odražení nárazu osobního auta, ale nepočítá s tím, že havarující motorkář se většinou přiblíží ke krajnici už v poloze ležmo na asfaltu.

Co se stane, když přitom trefí některý z ostrých ocelových sloupků, si každý jistě umí představit. Většina nehod potom končí fatálně nebo přinejmenším vážným zraněním.

Fatální následky kontaktu motorkáře se svodidly pochopitelně nejsou ryze českým problémem. V cizině – tedy v té na západ od našich hranic – už ale dávno našli řešení. A není zas tak komplikované, i když cesta k němu nevedla úplně přímo. Zkoušely se různé metody, jako například obalovat sloupky bandážemi, ale žádná z nich nepřinesla požadovaný efekt. Teprve po přidání další pásnice, která vyplní prostor mezi svodidlem “pro auta” a zemí, se následky úrazů při dopravních nehodách výrazně zmírnily.

Ochrana proti podjetí

Ochrana proti podjetí je zatím jedinou známou možností, jak kilometry svodidel změnit ze zabijáka motorkářů na ochránce jejich životů a zdraví. V takovém případě by víc než kdy jindy měla platit legendární hláška, že když je někdo jedinej, kdo to může udělat, tak musí. V sousedním Německu si jí vzali k srdci, protože za posledních několik let stihli nainstalovat bezpečná svodidla do 2 500 (!) zatáček. Velkou zásluhu na takovém úspěchu má tamní asociace MehrSi, která už 10 let lobbuje za větší bezpečí motorkářů, ale nakonec jsou to samotní provozovatelé silnic, kdo rozhoduje o takových investicích.

Asi nemá smysl rozebírat důvody, proč to tak hladce nejde u nás, když i tady mají nebezpečná svodidla na svědomí pěknou řádku usmrcených nebo zmrzačených motorkářů.

Alespoň trochu pozitivní zprávou je, že první svodidla s ochranou proti podjetí motorkářem byla v roce 2013 namontována na první úsek v ČR, nicméně celkový počet instalací je marginální.

Zdroj: Motorkáři.cz

Zanechte vzkaz

Your email address will not be published.

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close