Ochrana dětí v autě

Ochrana dětí v autě

Bezpečnost dětí v autě a na silnicích je souborem jasně vyžadovaných pravidel, kterými je třeba se řídit, abychom všichni přispěli k větší bezpečnosti dopravy pro ty nejmenší.

Ohleduplnost

Začněme ohleduplností. V situaci, kdy vezu jakékoliv spolujezdce, ať dospělé nebo děti, by si měl i vášnivý řidič a milovník rychlosti uvědomit potřebu ohleduplnosti a zodpovědnosti za ostatní lidi v autě a tím ubrat na rychlosti a přidat na ohleduplnosti. Osatní účastníky provozu, ať chodce, cyklisty in-line bruslaře atd. by člověk měl také vnímat s patřičnou ohleduplností. Zejména hrající si a sportující děti si často neuvědomí rizika své činnosti a často může dojít k nepředvídatelné situace vstupu účastníka do vozovky, do dráhy auta atd.

Dítě v autě

Samotnou kapitolou je potom zajištění ochrany dětí v autě. Mýty a diskuze se vedou zejména kolem poutání dětí. Podívali jsme se na ně podrobně.

Víte, že za nepoužití dětské sedačky je vyšší trest, než pokud nepřipoutáte sami sebe? A že si pořád většina motoristů myslí, že platí věkový limit 12 let? Přestože už více než deset let není v legislativě, pořád ho mají někteří v podvědomí. Není divu, kdo nechodí na pravidelná školení referentských řidičů, nemá šanci sledovat legislativní turbulence v ČR. Od toho jsme tady my. Pamatujte, že tresty za porušení povinnosti nejsou malé: jestliže nepřipoutáte sebe, hrozí za to tři trestné body. Pokud nepoužijete sedačku pro dítě, ještě o bod víc.

Kdy a kde dětské autosedačky

Už deset let platí jednoznačný limit pro používání dětských sedaček jen 36 kg nebo 150 cm, přičemž stačí dosáhnout jedné z podmínek. Zapomeňte tak na zakořeněný mýtus o věku 12 let pro sezení vpředu, který už dávno neplatí! Vpředu tedy může dítě sedět už od narození. Když je ovšem v dětské vaničce, pak pouze za vypnutým airbagem a zády ke směru jízdy. U větších zůstává airbag zapnutý, neboť sedí ve směru jízdy. Věkový limit přesto v zákoně najdete, v praxi už ale není často aplikovaný: týká se totiž jen veteránů bez jakýchkoliv zádržných systémů! A říká, že pokud ve starém autě chybí pásy úplně, nesmí se v něm vozit děti do 3 let vůbec a na sedadle vedle řidiče pak při výšce do 150 cm.

Legislativa neřeší poutání dětí zase tak dlouho. Zatímco americké ministerstvo dopravy vydalo předpis vyžadující dětské sedačky už roku 1966 (od 1984 ve všech státech), evropské předpisy v tomhle zaostaly. Vždyť v Československu bylo teprve roku 1967 nařízeno všeobecné používání bezpečnostních pásů vpředu – a to ještě jen mimo obec. Až od roku 1976 na všech sedadlech. A teprve posledních pětadvacet let se všichni musíme poutat také při jízdě v obci. Od roku 2000 byl zaveden věkový limit 12 let pro přepravu dětí, zatímco v předešlé úpravě byl pouze výškový 150 cm. O pět let později se pravidla pro používání dětských zádržných systémů změnila podle Směrnice Evropského parlamentu a Rady. „Česká republika se při vypracovávání nové legislativy inspirovala v zahraničí a reagovala tak na tehdejší vývoj v používání bezpečnostních zádržných systémů,“ říká Martin Farář, vedoucí oddělení Besip ministerstva dopravy.

Víte, že…

… jestliže jsou na zadním sedadle již umístěny dvě dětské autosedačky a nedostatek prostoru neumožňuje umístit třetí, můžete mezi ně posadit třetí dítě? Může být klidně menší než 150 cm, ale musí být starší 3 let a za jízdy připoutáno bezpečnostním pásem.

Mám vozit dítě vpředu?

Legislativa připouští vození malého dítěte na místě vedle řidiče. Pokud sedí zády ke směru jízdy, pak to ovšem podmiňuje vypnutím airbagu. „Vystřelený vak totiž přimáčkne autosedačku do sedadla a dítě by pravděpodobně utrpělo smrtelná poranění hlavy a krku. Velká zranění hrozí v tomto případě i při nehodách v malých rychlostech. Airbagy se totiž nafukují už při nárazech okolo 30 km/h,“ říká Martin Farář, šéf Besipu. U větších dětí s umístěním sedačky ve směru jízdy pak radí odsunout ji co nejvíc dozadu. „Pokud je příliš blízko palubní desce, může vybuchující airbag dítě vážně zranit. Crash testy odhalily také nebezpečí popálenin od horkého plynu v airbagu, a dokonce i možné zlomeniny,“ končí.

Není divu, že řada výrobců nedoporučuje transport dětí vpředu. Třeba Ford roky vůbec nenabízel možnost vypnutí airbagu. I v návodu k současným generacím vozů Škoda Fabia a Octavia najdete doporučení používat dětské sedačky vždy vzadu, přestože výrobce už dávno nabízí vypnutí předního airbagu. Důvod je nasnadě. „Spousta zákazníků řeší dobrou sedačku, ale pak ji postaví dopředu. Tam však nemá co dělat. Vždyť velká část nehod s dětmi je způsobena nepozorností maminky, která řeší zcela nedůležitou slinu dítěte vedle sebe místo řízení auta,“ říká Pavel Calta z obchodu Daniela, jednoho z největších prodejců dětského zboží.

Víte, že…

… při používání sedačky na předním sedadle nemusí být boční ani hlavové airbagy vypnuty?

Jak sedačku přidělat

Nejstarší typy sedaček se připínaly do vozu výhradně přes bezpečnostní pásy. To mnohdy nebylo ideální, protože při nárazu se násobila hmotnost sedačky a dítěte. Už v roce 1997 připravil jeden z významných výrobců sedaček – společnost Britax Römer – ve spolupráci s automobilkou VW systém Isofi x pro vůz Golf IV. „Isofi x se pak stal mezinárodním standardem spojení mezi vozidlem a dětskou autosedačkou, který umožňuje její rychlou a správnou instalaci,“ říká šéf Besipu Martin Farář. Největší výhoda systému (od 2011 povinný) má být v jednoduchosti použití včetně řvoucího dítěte v sedačce, kde kotevní systém výrazně snižuje riziko nesprávné instalace. Pro skupinu sedaček II-III (15–36 kg) je nově využíván také systém Isofi x v kombinaci s bezpečnostním pásem auta. Toto spojení dostalo název Isofit. „Pořád ale zůstává nevýhoda, že se sedačka při nárazu ve vyšších rychlostech zaboří do sedáku. Jako vhodný doplněk proto doporučujeme základnu s teleskopickou nohou, kterou nainstalujete do vozu a ten přendáváte sedačku,“ radí prodejce Pavel Calta. Další možností je přimontovat sedačku ještě za třetí kotevní bod na zadní straně sedáku. Lze to vidět na novějších autech od r. 2011. „Jinou alternativou opěrné nohy je systém Top tether, který mají některé sedačky, jež jsou k dostání běžně i v České republice,“ říká dovozce sedaček Ondřej Pilecký ze společnosti Babypoint.

Kolik sedaček potřebujete

Sedačky se rozlišují do pěti tříd podle hmotnosti dětí, pro které jsou určeny. V praxi lze obvykle vystačit s tzv. vajíčkem od narození a sedačkou pro větší děti, kterou později nahradí pouhý podsedák. Většina sedaček totiž spadá hned do několika tříd najednou – ačkoliv to někdy znamená drobnou konstrukční úpravu –, což najdete na homologačním štítku. Besip doporučuje nechat dítě klidně do 3 až 4 let věku v sedačce upevněné zády ke směru jízdy. „Síly vzniklé při takovém nárazu jsou rozptýleny do větší části těla,“ říká Martin Farář a uvádí kategorie, do nichž se sedačky dělí.

  • Skupina 0, do 10 kg. Děti do jednoho roku ještě samy nejsou schopny sedět a neudrží hlavičku. Nejmenší sedačka je tedy vlastně vypolstrovanou vaničkou, ve které leží. Vždy se umisťují čelem proti směru jízdy.
  • Skupina 0+, do 13 kg. Jinak platí totéž jako u skupiny 0.
  • Skupina I, 9-18 kg. Zhruba do čtyř let věku už je schopno dítě sedět čelem ke směru jízdy, byť to odborníci ještě nedoporučují. V sedačce je připoutáno pětibodovým pásem.
  • Skupina II, 15-25 kg. Sedačky této skupiny nemají většinou vlastní bezpečnostní popruhy, ale dítě je v nich drženo spolu se samotnou sedačkou bezpečnostním pásem pro dospělé.
  • Skupina III, 22-36 kg. „Dětskou sedačku tvoří často samotný sedák bez opěradla, který dítě posune do výšky umožňující jeho připoutání bezpečnostním pásem pro dospělé. Konstrukce sedáku by měla zajistit, aby současně s dítětem byl na sedadlo automobilu připevněn sedák týmž bezpečnostním pásem pro dospělé tak, aby nemohl při nárazu zpod dítěte vypadnout působením setrvačné síly,“ končí Martin Farář z Besipu.

Jak je to s homologací prodloužení?

Odpovídá Martin Farář, vedoucí samostatného oddělení Besip: Bezpečnostní pásy do vozidel, popřípadě jejich prodloužení, musí být povinně schváleny podle předpisu EHK OSN č. 16, o bezpečnostních pásech. Podle Ženevské dohody z roku 1958 jsou veškerá udělená schválení platná ve všech státech, které na předpis přistoupily. Výrobce se ale sám rozhoduje, kde si nechá produkt schválit. Bezpečnostní pásy jsou při schvalovací zkoušce testovány i na dostatečnou délku pro upevnění dětského zádržného systému. Tentýž produkt může mít především z hlediska komerčních záměrů výrobce více platných schválení. Z toho plyne, že pokud je prodloužení bezpečnostního pásu již v některém státu schváleno, platí jeho schválení také v ČR a takový výrobek může být distribuovaný na českém trhu.

Zdroj: Auto.cz

Zanechte vzkaz

Your email address will not be published.

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close