Jak zabránit vymrštění či propíchnutí vozidla při nájezdu na svodidla?

Jak zabránit vymrštění či propíchnutí vozidla při nájezdu na svodidla?

V 1. díle seriálu představujeme řešení častého problému na českých silnicích. Nájezd na běžně užívaný šikmý začátek svodidel většinou auto vymrští do vzduchu. Vozidlo se nekontrolovaně přetáčí, často je vrženo do protisměru či naopak mimo silnici, kde následuje náraz například do stromů u cesty. Ještě horší může být náraz do začátku svodidel bez výškového náběhu. Většinou je vozidlo doslova propíchnuto od masky až po zadní dveře. EABS představuje 2 moderní prvky, jak zabránit tragickým následkům v těchto případech nehod.

Nájezd na běžně užívaný šikmý začátek svodidel většinou auto vymrští do vzduchu. Často je vrženo do protisměru či naopak mimo silnici, kde následuje náraz například do stromů u cesty (příklad nehody na Břeclavsku: http://tn.nova.cz/clanek/video-ridic-vyletl-z-dalnice-d2-a-delal-kotrmelce-pres-strechu.html).

Při nárazu do začátku svodidel bez výškového náběhu bývají následky ještě horší. Vozidlo je často propíchnuto od masky až po zadní dveře – VIDEO:

 

Následky pro řidiče i posádku bývají v obou případech velice bolestivé, až tragické!

Evropská asociace bezpečnosti silnic proto představuje 2 moderní způsoby ukončení svodidel, které zamezí vymrštění vozidla i jeho případnému propíchnutí:

1. Prvním z nich je umístění tzv. energetické absorpční koncovky s deformačními prvky pro svodidlové systémy.

Absorpční koncovka zabraňuje vymrštění i napíchnutí automobilu. Využívá deformační zóny, které tlumí a absorbují náraz.

 

Koncovka zároveň pomáhá od další nevýhody klasických svodidel. „Svodidla se používají většinou k ochraně před pevnou překážkou, například stromem nebo betonovým pilířem u silnice. Stává se, že auto při havárii najede na svodidla a je jimi, jako po kolejích, vedeno k překážce nebo do místa nebezpečí. Principem funkce koncovky je zabránění takovému najetí vozidla na svodidlovou trasu a také výrazné zkrácení délky svodidla nutné k tomu, aby vozidlo do pevné překážky nenajelo. A to ani v případě, že se dostane za svodidla již před jejich začátkem,“ doplnil analytik EABS Janko Ostrolucký.

Absorpční koncovka Primus P2

2. Druhý způsob ochrany začátku svodidel je energetická absorpční koncovka na principu „nárazové brzdy“ pod názvem SafeEnd®.

Systém byl vyvinutý ve Švédsku a je používaný ve Finsku, Dánsku, Holandsku, Velké Británii, na Islandu a v dalších zemích. Automobil nezastaví ihned, tedy tzv. v čase „t=0“. „Plně nahrazuje a vylepšuje ukončení svodidel výškovým náběhem a eliminuje tak riziko najetí automobilu na svodidlový systém a jeho nekontrolovanému navedení do strmého srázu, koryta řeky nebo na pevnou překážku. Absorbuje kinetickou energii automobilu při nárazu. Vozidlo je jím při kolizi kontrolovaně vedeno a zpomaleno bezpečným způsobem až do úplného zastavení,“ vysvětlil princip fungování člen asociace Pavel Foltýn z české pobočky norské společnosti SAFEROAD. Další výhodou nárazové brzdy je to, že se automobil nepřevrátí, což je rozhodující, například pokud je ve vozidle dítě.

Nárazová brzda SafeEnd

SafeEnd® byl úspěšně testován v souladu s ČSN P-ENV 1317-4 při rychlosti 110 km/h. Jeho instalace a stejně tak i oprava při poškození je snadná a rychlá. Vydrží několik nárazů bez nutnosti okamžité opravy a je prakticky bezúdržbový. Může být připojen ke všem druhům svodidel bez ohledu na jejich úroveň zadržení, a to ve středním dělícím pásu i na krajnici.

V dalším díle seriálu o moderních pasivních bezpečnostních prvcích se zaměříme na dřevo-ocelová svodidla.

Deformační koncovka Primus P2
Nárazová brzda
Brzdný systém nemusí být vůbec nápadný

Zdroj: EABS

Zanechte vzkaz

Your email address will not be published.