Strom s broukem má větší cenu než lidský život, posteskli si odborníci na kulatém stole EABS v Jihočeském kraji

Strom s broukem má větší cenu než lidský život, posteskli si odborníci na kulatém stole EABS v Jihočeském kraji

Další diskuzi v podobě kulatého stolu pro odborníky na dopravní bezpečnost uspořádala 1. října Evropská asociace bezpečnosti silnic v Jihočeském kraji. Účastníci se shodli, že velkým problémem v kraji jsou nárazy do pevných překážek, především stromů podél cest. Analytici EABS nabídli správcům silnic vypracování návrhů, jak řidiče chránit, aniž by se stromy musely kácet.

Nárazy do stromů, sloupů, betonových propustků a jiných tzv. pevných překážek způsobily jen od letošního ledna do srpna úmrtí 70 lidí, tedy 20 % všech usmrcených na silnicích. Dle zástupců Policie ČR je toto procento v Jihočeském kraji ještě vyšší a dosahuje v některých letech až třetiny všech obětí dopravních nehod. Analytici asociace nalezli a spočítali v Jihočeském kraji od roku 2007 dokonce 204 smrtelných nehod v důsledku nárazu do pevné překážky (nejvíce v okresech České Budějovice – 49 nehod, Tábor a Jindřichův Hradec – v obou 34 nehod), v mnoha případech na nich došlo k vícečetným úmrtím.

„V Jihočeském kraji, především v okolí Lipna a na Šumavě, se nachází mnoho chráněných míst, kde není možné například vykácet nebezpečná stromořadí u silnic. A to ani v případě rizika opakování smrtelné nehody. Ochranáři jsou neústupní. Například výskyt brouka páchníka hnědého na kmeni poškozeného stromu znamenal, že torzo stromu jsme museli zanechat v zatáčce. Další problém jsou majetkové vztahy a nesnadný výkup pozemků podél silnic. Ten znemožňuje například stavby ochran betonových propustků pod vjezdy na pole,“ uvedl na kulatém stole Tomáš Voráček z Ředitelství silnic a dálnic.

Analytici z řad EABS proto nabídli správcům silnic spolupráci na vypracování návrhů ochrany pevných překážek pomocí moderních bezpečnostních prvků, a to pro celé úseky silnic, nikoliv pro jednotlivá místa. Do výběru prvních nehodových úseků se zapojí kromě zástupců majetkových správců komunikací také složky IZS.

„Těší mne, že na dálnici v našem kraji letos ani loni nikdo nezemřel. Smrtelné nehody se stávají na silnicích nižších kategorií, kde ochrana není dostatečná. Nicméně spolupracujeme s krajem a obcemi, abychom situaci zlepšili,“ upřesnil vedoucí Oddělení dopravní policie Správy Jihočeského kraje Lubomír Veselý.

„Použití původních klasických ocelových svodidel na mnoha místech přináší problémy. Takové svodidlo mezi silnicí a cyklostezkou způsobí cyklistům při pádu zranění,“ zmínil náměstek krizového řízení Zdravotnické záchranné služby Jihočeského kraje a lékař Jan Tuček. Podle asociace by mohla pomoci například oboustranná svodidla, či častější použití dřevo-ocelové varianty s ochranou pro pěší a cyklisty, která jsou i vizuálně přívětivější.

Mapa nehodových míst v Jihočeském kraji v roce 2017

Zanechte vzkaz

Your email address will not be published.

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close